Elektroninen urheilu eli tutummin tietokoneella tai konsolilla pelaaminen on nykyään Suomessakin virallisesti tunnustettu urheiluksi. Edellisenä viikonloppuna saatiin suuria uutisia DOTA 2 pelin tiimoilta, kun kaksi suomalaista olivat The International 2018 turnauksen voittajatiimissä ja palkintosummat mitataan miljoonissa. Mistä tässä on siis kyse ja miten jotkut ansaitsevat elantonsa e-urheilemalla?

Taustaa

Vuonna 1972 järjestettiin ensimmäisen kerran virallinen pelaamisen kilpailu, pelinä oli Spacewar ja voittona oli tarjolla Rolling Stone -lehden vuositilaus. Vasta kuitenkin 2000-luvulla on e-urheilu lähtenyt kasvamaan laajemmin, tämän myötä on viime vuosina myös Suomessa alettu näyttämään kilpailuja televisiosta.

Kuten minkä tahansa muunkin urheilun kanssa, on e-urheilussa mukana myös isoja sponsorisopimuksia. Pelejä on useita ja myös peligenret vaihtelevat suuresti. Toisissa peleissä suoritetaan yksilösuoritusta muita pelaajia vastaan kun taas toisissa peleissä pärjääminen vaatii saumatonta tiimityöskentelyä.

Minkälaisia pelit ovat?

Pelejä löytyy tosiaan laidasta laitaan ja saman peligenren osalta voi olla useampia vastaavia pelejä yhtäaikaa suosiossa. Esimerkiksi aloituksessa mainittu DOTA 2 edustaa MOBA -genreä, missä pelaajat taistelevat kahtena tiiminä toisiaan vastaan taisteluareenalla. Pärjääminen edellyttää tarkkaa ajoitusta eri kykyjen käytössä sekä strategian ja taktiikan hiomista. Saman genren edustaja League of Legends on toinen suosittu peli ja molemmista peleistä järjestetään omia turnauksia.

Myös suoraviivaisemmissa räiskintä eli FPS-peleissä on taktikointi erittäin tärkeää, sillä vain ryntäilemällä ja räiskimällä ei peleissä pitkälle pärjätä. Osa FPS-peleistä on yksinpelejä joissa vastustajana toimii muut pelaajat ja osassa taas toimitaan tiimeinä vastustajan tiimiä vastaan. Sekä yksin- että moninpelatessa on tärkeää ennakoida vastustajien liikkeitä sekä aikeita samaan tapaan kuin strategisemmissakin peleissä.

RTS- eli reaaliaikaiset strategiapelit ovat myös suuressa suosiossa, näistä tunnetuimpana Starcraft 2 niminen peli. Etenkin Etelä-Korea tunnetaan suuresta Starcraft-pelaajakunnastaan, maa on muutenkin suuri e-urheilu kansa.

Myös pitkälti kaikki muutkin peligenret ovat e-urheilussa edustettuina, eli jokaiselle löytyy varmasti jotakin.

Ansainta

Voittopottien lisäksi pelaajat saavat sponsorisopimuksista rahaa sekä monella on myös omia kaupallisia promootioita, joista tulee oma lisäsiivunsa tienesteihin. Ansaintamalli on siis käytännössä identtinen muun urheilun kanssa, suurimmat sponsorointisopimukset löytyvät kovimmilta pelaajilta ja nämä myös edustavat sponsoroivien yhtiöiden tuotteita ja/tai palveluita.

Osa pelaajista myös jakaa omaa pelilähetystään eli streamaa pelejään. Tällöin on mahdollista kerryttää lisätienestiä esimerkiksi Twitch palvelun seuraajamäärän pohjalta. Esimerkiksi Shroud nimimerkillä kulkeva kanadalainen entinen Cloud9 tiimin jäsen luopui e-urheilusta kokonaan ja ansaitsee elantonsa Twitchin kautta streamaamalla.

Myös streamaajilla on mahdollisuus sponsorointisopimuksiin, vaikkeivat suoraan e-urheiluna kilpailisikaan. Enemmänkin sponsoroinnissa on kyse siitä, että yritykset hakeutuvat näkyvien urheilijoiden tukijoiksi ja streamit ovat näkyvyyttä siinä missä kansainväliset kilpailutapahtumatkin.

Varjopuolia

Niinkuin muussakin urheilussa, valitettavasti myös e-urheilussa esiintyy dopingia sekä huijaamista. Doping aineina käytetään keskittymiskykyä parantavia aineita ja huijaamiseen taas käytetään monesti avustavia sovelluksia eli cheatteja joilla hoidetaan tähtääminen tai muu pelissä pärjäämiseen vaikuttava toiminne. FPS-peleissä esimerkiksi seinien läpi näkeminen sekä tähtäämistä avustavat sovellukset antavat pelaajalle huomattavan edun verrattuna muihin pelaajiin.

Rasitusvammoja on myös raportoitu jonkin verran. Perinteisempien jännetuppitulehdusten ja muiden rinnalla esimerkiksi myös keuhkojen romahtamiset ovat yleisiä. Jälkimmäiselle ei suoraa selittävää syytä vielä ole allekirjoitettu, mutta todennäköisesti huono ryhti, laihuus ja ylipäätään huonot elintavat ovat suurelta osin vaikuttamassa tähän.

 

Uuden ajan penkkiurheilija,

Elektronikkari