Aiemmin on otettu katsantoa kiinteiden ja mobiilien laajakaistojen vianrajaukseen. Nyt vuorossa olisi sitten itse matkapuhelinliittymä, joka käytännössä koostuu neljästä osasta: puhelut, tekstiviestit, multimediaviestit sekä mobiilidata.

Perusasioita vianrajauksesta

1. Käynnistä puhelin uudelleen, puhelimen tulee kysyä PIN-koodi käynnistyessään. Jos puhelin ei kysy PIN-koodia, on SIM-kortti tai puhelimen SIM-kortin lukija viallinen tai kortti on huonosti paikallaan

2. Toimiiko liittymä paremmin toisessa puhelimessa ja/tai toimiiko toinen liittymä samalta operaattorilta paremmin samassa paikassa. Tällä rajataan mahdollista päätelaitteen aiheuttamaa ongelmaa tehokkaasti

3. Toimiiko mikään puhelimen perustoiminteesta. Eli onko puhelimella mikään toiminto käytettävissä vai onko yhteydet täysin poikki. Perustoimintoja ovat puhelut, tekstiviestit sekä internetyhteys.

4. Ilmeneekö sama ongelma toisessa paikassa (mitä hajanaisempi asutusalue, sitä kauempana tulee testata). Alueellisen verkkovian rajauksen helpoin toimenpide

Ei verkkoa lainkaan

Tämä on melkeimpä se yleisin vikatilanne, mitä puhelimien kanssa tulee vastaan, sillä tämä on selkein tilanne minkä huomaa. Satunnaiset 4G-verkon toimimattomuudetkin voi jäädä huomaamatta, sillä puhelin paikkaa toimivuutta käyttämällä 3G-verkkoa.

Ensimmäinen toimenpide verkon puuttuessa kokonaan, on käynnistää puhelin uudestaan. Tällä saa rajattua kaksi kärpästä yhdellä iskulla, satunnaiset puhelimen jumittelut sekä mahdollisen SIM-kortti vian. Jos puhelin ei käynnistyessään kysy PIN-koodia, on joko lukija tai itse kortti rikki. Jos taas PIN-koodin syöttämisen jälkeen puhelin jää verkottomaan tilaan, kannattaa koittaa manuaalista operaattorin valintaa. Tämä löytyy asetuksista eri nimillä ja valinnoilla, pääsääntönä kuitenkin on, että valinnassa lukee "operaattori" tai "verkko" sana. Haku kestää yleensä jonkin aikaa ja valmistuttuaan puhelin näyttää saatavilla olevat operaattorit. Valitse listasta oma isäntäverkkosi, eli se jonka verkossa liittymäsi toimii. Jos puhelin tästä huolimatta ei ota yhteyttä, vaan saat jonkin virheilmoituksen, ota yhteyttä operaattoriisi.

Heikko kuuluvuus

Tähän kuuluu sekä huonot kuulvuuspykälät että alentunut verkon tila (4G- liittymä ei toimi kuin 2G/3G-verkossa). Mikäli ongelma on osoitteessa uusi, eli aiemmin on toiminut mutta yhtäkkiä joko kuuluvuus on heikentynyt rajusti tai liittymä ei pääse 4G-verkkoon vaikka se aiemmin on toiminut, ota yhteys operaattoriin mikäli ongelma ei poistu uudelleenkäynnistyksellä. Ennen soittoa on myös hyvä mahdollisuuksien rajoissa testata toinen päätelaite mahdollisen laitevian rajaamiseksi, eli jos tabletissasi on samalta operaattorilta mobiilidatayhteys tai vaikka puolisollasi löytyy samalta operaattorilta liittymä myös, testaa näiden toimivuutta.

Jos ongelma on ollut jo pitkään, eli muualla puhelin toimii mutta tässä osoitteessa ei, on kyseessä katve. Katvetilanteesta kannattaa ilmoittaa toki operaattorille, näitä tietoja huomioidaan verkon muutos- ja parannustöissä, mutta aikataulu voi olla hyvinkin pitkä parannuksen tulemiselle. Jos osoite on kotiosoitteesi, eli toimivuus olisi hyvinkin oleellinen, kannattaa testata toisten operaattoreiden verkot mikäli nykyinen operaattori ei ole lähiaikoina parantamassa kotiosoitteesi alueella verkkoja.

Jos kaikki operaattorit ovat yhtä heikolla toimivuudella, kannattaa hankkia jokin lisälaite/-palvelu parantamaan toimivuutta. Näitä on esimerkiksi ulkoiset antennin (näitä myy mm. 4G-antennit.fi), tai vaihtoehtoisesti päätelaitteen tätä tukiessa testata VoLTE/VoWiFi-palveluiden toimivuus. VoLTE/VoWiFi palvelussa puhelin hyödyntää joko LTE- eli 4G-verkkoa puheluihin, tai sitten vaihtoehtoisesti kodin langatonta verkkoa.

Puhelut eivät tule perille, mutta soittamaan pystyy

Tällöin ensimmäisenä kannattaa testata soitonsiirtojen poisto. Tämä onnistuu helpoiten kun näppäilet soitettavaksi numeroksi ##002# ja soitat tuohon. Tämän lisäksi myös puhelin kannattaa käynnistää uudelleen. Mikäli tämä ei auta, testaa toinen puhelin ja/tai ota yhteyttä operaattoriin. Oleellista on tietää, minkä ilmoituksen soittaja saa, operaattori voi tarvittaessa tämän testata yhteydenoton aikana.

Lähtevät puhelut eivät onnistu, vastaanotto kyllä

Useimmiten tämän vian kohdalla kyse on joko maksamattomasta laskusta tai ettei ladattavalla liittymällä ole saldoa. Jos tämä puoli on kunnossa, perustoimien jälkeen operaattoriin yhteys mikäli ongelma koskee kaikkia puhelinnumeroita mihin koitat soittaa. Jos ongelma on vain yksittäisessä numerossa mihin olet soittamassa, on ongelma todennäköisesti näppäilyvirheessä tai soitettavan numeron puolella, eli jos näppäilit numeron oikein niin testaa/varmista pääseekö muusta liittymästä soittamaan tuohon myöskään.

Jos ongelma on vain yhdessä numerossa ja muista numeroista tähän voi soittaa normaalisti, on yksi vaihtoehto että sinun liittymäsi numero on vastaanottavan liittymän puhelimessa laitettu estolistalle joko tarkoituksella tai tahattomasti.

Tekstiviestit eivät toimi

Varmista että liittymällä ei ole operaattorin puolella estettynä kaikkien viestien lähettäminen (yleinen virhe kun tahdotaan ottaa kaikkien maksullisten numeroiden esto). Jos estot on kunnossa eli perustekstiviestejä ei ole estetty, tarkista puhelimen viestiasetuksista viestikeskuksen numero. Tämä löytyy useimmiten kun menet tekstiviesteihin puhlimessa ja alat sieltä etsimään asetuksia, viestikeskuksen numero riippuu operaattorista eli varmista tämä sieltä.

Jos ongelmana on viestien saapuminen, etenkin vanhemmissa puhelimissa on mahdollista myös eettä viestimuisti on täynnä. Kannattaakin kokeeksi poistaa pari viestiä ja sen jälkeen tarkistaa tuleeko viestit nyt perille. Lähettäjää kannattaa myös pyytää laittamaan viesti ns. uutena eli tekemään viestiketju uusiksi eikä käyttää Vastaa-toimintoa.

Datayhteys ei toimi

Varmista että puhelimessa on mobiilidata kytkettynä päälle ja että APN- eli yhteyspisteosoite on asetuksissa oikein. APN on useimmiten muotoa "internet" ilman lainausmerkkejä, mutta tässäkin voi olla liittymä-/operaattorikohtaista vaihtelua.

Jos molemmat nuo ovat kunnossa, varmista että liittymääsi sisältyy datayhteys ja ettei mobiilidata ole estettynä operaattorin puolelta.

Roaming-ongelmat eli liittymä ei toimi ulkomailla

Jos olet jo ulkomailla ja huomaat ettei liittymä toimikaan, käynnistä puhelin uusikisi. Tämän jälkeen jos ei toimi, tee manuaalinen operaattorin valinta, testaa tarvittaessa kaikki paikalliset operaattorit läpi. Jos tämäkään ei auta, ota yhteyttä operaattoriisi. Tilanteen selvittämistä auttaa, mikäli tiedät sanoa onko maassa joku muu saman operaattorin liittymää käyttävä puhelin toimivana tai toimimattomana.

Roaming-ongelmista sen verrran, että siinä missä yleensä nuo muut ongelmat (pl. katve) on operaattorin toimesta nopeasti tutkittu sekä tarvittaessa korjattu, voi roaming-yhteyksien ongelmien selvittämiseen mennä jopa viikkoja. Tämä riippuu ihan kyseisen maan operaattorin/operaattoreiden aktiivisuudesta sekä ongelman juurisyystä. Toisinaan ongelma voi olla vain ettei operaattorin verkossa jostain syystä toimikaan roamaavat liittymät, hankalampaa on sitten mikäli ongelma löytyy maiden välisestä siirtoyhteydestä.

 

Soitellen sotaan,

Elektronikkari