Ajattelin kirjoitella muutamia vinkkejä ylös, mistä aloittelevalle PC-puolen pelaajalle voi hyvinkin olla apua. Kyseessä on ihan aloittelijatasolle suunnattuja ohjeita, eli asioita mihin huomiota kiinnittämällä pelikokemuksesta saa huomattavasti mukavamman ja kehittymistä pääsee paremmin tapahtumaan.

Pohjustusta

Tämä ohje pätee lähinnä hektisempiin peleihin, kuten FPS- ja Battleground-genreihin, mutta on sovellettavissa muihinkin. Itsellä taustalla on aikanaan aloitettu FPS-pelien harrastaminen, joka jäi useammaksi vuodeksi tauolle. Välissä pelasin satunnaisesti FPS:iä, mutta lähinnä vain tarinamuodossa eli en toisia pelaajia vastaan. Aikanaan peleinä toimi lähinnä Counter Strike 1.5 (myös 1.6 myöhemmin) sekä Global Operations. Näistä vaihdoin pääasiallisesti roolipelien pariin ja suurinpiirtein kymmenen kuukautta sitten päädyin tekemään paluun räiskintäpelien pariin, lähinnä PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS pelistä kiinnostuneena. Nämä ovat siis havaintojani siitä, mitä kaikkea tässä aikana olen joutunut opettelemaan (osin uudestaan) ja tekemään, jotta tulokseni alkaisivat miellyttää itseäni harrastelijapohjalla.

Laitteisto

Näppäimistö ja hiiri ovat tärkeimmät käden jatkeesi, eli näiden pitää sopia omiin käsiin hyvin ja tuntuman pitää olla itselle sopiva. Osa tykkää isommista hiiristä, osa pienemmistä, osalla mekaaniset näppäimistöt ovat se juttu ja osalle kalvolliset tuntuvat omemmille. Ainoa tapa löytää oma oikea valinta on käydä liikkeessä testailemassa eri tuotteiden tuntumia, ulkonäkö on toissijainen valinta vaikka silläkin merkitystä tuppaa olemaan.

Näyttöpääte on se, minkä varassa havainnoit ympäristöäsi. Tässä ei pidä liikaa säästellä, vaan näytön tulee tukea laadulla toimintaa. Nykyään onneksi hyviä pelinäyttöjä saa jo kohtalaisen halvalla, itselläni on poikkeuksellisen suuri 27" näyttö 1080p tarkkuudella josta maksoin vähän yli 200€ alennusmyynnissä. Tärkeimpiä kriteerejä itselleni oli hyvä väriskaala sekä minimaalinen vasteaika (1ms).

Tietokone hoitaa toki työn itse pelin pyörittämisessä, eli tämän osilta kannattaa varmistua että osat tukevat vähintään minimivaatimuksia pelistä, mielellään enemmänkin keskivaiheilta eli noin puolivälistä minimivaatimusten ja suositellun kokoonpanon välistä löytyy jo kunnolla pelattavaa laitteistoa monesti. Mikäli parannuksille on tarvetta, kannattaa prioirisoida heikoimmasta osasesta pala kerrallaan parannuksia ylöspäin.

Hiiri ja sen käyttö

Hiiri mainittiinkin jo tuossa aiemmin, mutta keskitytään siihen vähän tarkemmin vielä. Hyvässä hiiressä löytyy ohjelmiston puolelta paljon säätövaraa tarkkuudelle ja tätä kannattaa hyödyntää ehdottomasti. Räiskintäpeleissä suositeltavaa on, että hiiren sensitivity eli herkkyys on mahdollisimman hitaalla. Käytännössä tähän pitää kuitenkin opetella pikkuhiljaa. Hae ensin itselle luontaisen tuntuinen herkkyys, tämän jälkeen säädä hiirtä toimimaan hitaammin niin paljon kuin vain pystyt siten, että pystyt kuitenkin vielä pelaamaan ja käyttämään hiirtä luonnollisen tuntuisesti. Tämän jälkeen anna herkkyyden olla tuolla tasolla kunnes tämä on uusi luontainen taso ja säädä herkkyyttä taas matalammalle. Tämä tulee vaatimaan koko ajan enenevissä määrin hiirimatolta tilaa, eli mattoa valitessa kannattaa tähän jo varautua ennakolla ja ottaa riittävän suuri matto käyttöön heti. Itselläni on tällä hetkellä vielä sopivana mattokokona medium, eli kasvun varaa löytyy, osin tämä johtuu vähäisestä ajasta mitä pelaamiselle itse kerkiän antamaan.

Yksi erittäin hyvä konsti hiiren säätöihin on tehdä jokaiselle pelille oma profiili säätöinen ennemmin hiiren ajurien puolelle kuin että lähdet säätämään jokaisen pelin erikseen pelin asetuksista, tällöin ei haittaa vaikka pelin (tai käyttöjärjestelmän) joutuisi asentamaan uudelleen, asetukset saa hiiren ohjelmiston kautta otettua talteen. Tämä on itselläni edessä seuraavan kerran kun asennan Windowsin uudelleen.

Toinen hyvä niksi pitää mielessä on, että säädät herkkyyden jokaiseen peliin vastaavalle tasolle. Tämä onnistuu kun pelin sisällä kohdistat kursorin johonkin kiinnekohtaan ympäristössä ja asetat hiiren hiirimaton vasempaan laitaan. Tämän jälkeen vedät tasaisesti hiiren maton oikeaan laitaan ja arvioit kuinka suuren pyörähdyksen hahmo teki pelissä (esimerkiksi 1,4 täyttä kierrosta). Käytä tätä mittaria säätäessäsi muita pelejä ja säädä herkkyys aina vastaavaksi jokaiselle pelille.

Kiihtyvyys ja muut hiiren herkkyyteen vaikuttavat lisäominaisuudet tulee ottaa pois sekä käyttöjärjestelmän että ajurien että pelin asetuksista. Ainoa mitä tämä saa pelatessa aikaan on turhautumista, sillä kiihtyvyys aiheuttaa luonnotonta ailahtelua tähtäämiseen ja sen kontrolloiminen hektisessä peliympäristössä on lähes mahdotonta.

Pelin grafiikka-asetukset

Mikäli olet aloittelevalla tasolla, todennäköisesti sinulla ei löydy kalleimpia ja uusimpia osia tietokoneesta vaan olet joutunut tekemään joitain kompromissejakin lompakkosi kanssa osien valintaa tehdessä. Tämä ei kuitenkaan ole este pelaamiselle, vaan vaatii vain graafisiin asetuksiin tutustumista ja niiden eri säätöjen testaamista.

Moniin uusiin ja suosittuihin peleihin löytyy suoraan valmiita ohjevideoita streamaajilta sekä muilta pelaajilta, joissa esitellään tärkeimpiä graafisia asetuksia ja sitä, mihin nämä vaikuttavat. Näissä on toisinaan pelikohtaisia eroja hienosäädöissä ja siinä, mitkä asetukset kannattaa suorilta ottaa pois. Nyrkkisääntönä voi kuitenkin pitää, että resoluutio vastaa näyttösi resoluutiota ja tekstuureille pyrkii antamaan mahdollisimman paljon tarkkuutta. Efekteistä ja muusta mikä on tarjolla enemmänkin silmäkarkkia tarjoamaan voi tinkiä ja mikäli huomaat pelissä vähääkään nykimistä, kannattaa näitä asetuksia käydä ensimmäisenä pudottamassa pienemmälle.

Kuulokkeet

Pitkään pelasin itse ihan vain kaiuttimien varassa ja olinkin ihan tyytyväinen. Päädyin kuitenkin ostamaan pelaamiseen erillisen headsetini johtuen siitä, että tällä hetkellä tietokoneeni sijaitsee makuuhuoneessa missä on puolisoni tarkoitus nukkua monesti silloin kun itse vielä pelaan. Tämä oli yksi parhaita päätöksiä, mitä olen pelaamisen lisälaitteisiin sijoittanut rahaa. Kuulokkeiden avulla saat huomattavasti paremman stereokuvan ympäröivistä äänistä sekä kuulet paremmin hiljaisemmatkin äänet, kuten lähestyvät askeleet. Tästä on todella suurta hyötyä silloin kun vastustajalla ei ole mitään tietoa sijainnistasi ja pystyt äänen varassa ennakoimaan vastustajan saapumisen.

Omista kuulokkeistani maksoin Prismassa (kyllä, markettikamaa) 20€ alennusmyynnistä, normaalihinta oli 50€. Kriteereinä kuulokkeisiin oli halpa hinta sekä 7.1 äänentoisto, molemmat toteutuivat ja äänenlaatu sekä kuulokkeissa että mikissä on päässyt positiivisesti yllättämään ottaen huomioon todella halvan hinnan, istuvuuskin on hyvä ja kuulokkeita jaksaa (pl. kesähelteillä) pitää huoletta päässä pidempiäkin aikoja. Halvallakin voi siis saada hyvää.

Apuohjelmia

Monia avustavia ohjelmia on nykyään pelaajille tarjolla, lähinnä pelivälineitä ja palveluita tarjoavilta tahoilta. Näitä voi ja kannattaakin testata, osasta voi oikeasti olla hyötyä. Esimerkiksi pelin sisäisen puheviestinnän voi korvata ohjelmalla nimeltään Discord, tämä on suosittu pelaajien keskuudessa ja pelinaikaisten keskusteluiden ohella tarjolla on myös monia julkisia kanavia mitä ylläpitävät ammattilaiset pelaajat kuten streamaajat, näissä keskustelemalla ja keskusteluja seuraamalla voi oppia hyvinkin paljon pelin sisällöstä sekä suosituista taktiikoista ja kannattavista asetusmuutoksista.

Myös tietokoneen suoritustehoja parantavia sovelluksia löytyy. Itselläni on tällä hetkellä käytössä Razer Cortex ohjelmisto mikä tyhjentää ja vapauttaa pelin käynnistyessä paljon turhaa tavaraa taustalta, mitkä muuten söisivät resurrseja turhaan pelaamisen aikana.

Verkkoyhteys

Vakaa ja nopealla vasteajalla varustettu verkkoyhteys on sitä tärkeämpi, mitä hektisemmästä pelistä on kyse. Pääsääntöisesti 7M nopeudella toimiva ADSL yhteys on parempi pelaamiseen kuin 50M nopeudella toimiva mobiililaajakaista, sillä mobiililaajakaistoissa valitettavasti on luontaisena ominaisuutena ailahteleva luonne ulkoisista muuttujista johtuen joille et itse voi mitään ilman mittavampia investointeja. Tällöinkään lopputulos ei lähellekään aina vastaa vakautensa puolesta sitä mitä hitaampi kiinteä laajakaistayhteys tarjoaisi.

Myöskään internetyhteyttä jakava reititin ei kannata olla se kaikkein halvin, eikä pelikoneen ja reitittimen välinen yhteys tule olla langattomasti Wi-Fi-verkon kautta (ks. mobiililaajakaista yllä). Halpa reititin voi hyytyä suuren datapakettimäärän alla, jolloin vasteaika nousee ja paketteja alkaa hukkumaan. Perus kuluttajatason (arviolta 100€) modeemeista ja reitittimistä saa monesti jo varsin hyviä kun jaksaa tutustua asetuksiin tarkemmin ja tehdä QoS (Quality of Service) puolelle vähän säätöjä, lähinnä priorisoimaan pelien liikennettä muun kaistan käytön edelle.

Verkkoyhteyksistä ja näiden toimivuuksista löytyy jokunen artikkeli jo aiemmin kirjoitettuna, mistä voi katsoa lisätietoa kun sisäverkon yhteyksiä joko suunnittelee tai lähtee parantamaan.

Apunäyttö

Etenkin jos pelikoneesi on pienemmällä budjetilla kasattu ja joudut jahtaamaan toisinaan syitä sille, miksi pelissä tulee satunnaisia nytkähdyksiä, kannattaa hommata jokin halpa apunäyttö päänäytön kylkeen. Apunäytön tehtävänä on pitää tietokoneen suoritustehoja näytillä pelin aikana ja näitä mittareita kannattaakin heti vilkaista kun ongelmaa ilmenee. Jos esimerkiksi näytönohjaimen mittareissa ei näy mitään kummallista mikä selittäisi nytkähdystä ja lagia mikä ilmeni yllättäen, kannattaa vaihtaa mittaria vaikkapa verkkoyhteyden käyttöön ja statistiikkaan ja siitä eteenpäin prosessoriin sekä välimuistiin kunnes syyllinen löytyy. Apunäytöllä voi myös pitää peliin liittyviä keskusteluikkunoita nopeampaa silmäilyä varten, esimerkiksi vaikka Steamin chat-ikkuna jonka pelissä saa auki ALT+TAB Shift+TAB* näppäinyhdistelmällä, tämän saa pelin aikana samanaikaisesti näkymään erillisellä keskusteluikkunalla apunäytön puolelle jolloin pelistä ei tarvitse poistua tarkistaakseen mitä tiimikaveri kirjoitti olettaen että puheyhteyden käyttö kommunikointiin ei ole mahdollista.

Oma suositukseni apunäytön osalta on myös, että käännät tämän pystyasentoon. Laajakuva näyttö pystyasennossa tarjoaa käytännössä kahdelle eri ohjelmalle sopivan tilan, eli voit pitää monitorointia näytön ylälaidassa ja keskusteluohjelmaa näytön alalaidassa auki yhtäaikaisesti. Pystyasentoon kääntäminen toki vaatii joko tätä tukevan jalustan tai sitten erikseen VESA-kiinnityksellä toimivan erillisen näyttöjalustan.

Muita lisälaitteita

Pelaamisen noustua suosioon, on kaikennäköisiä lisälaitteita ja avusteita tullut tarjolle. Näihin lukeutuu esimerkiksi pelituolit, mitkä ovat toimistotuoleja joissa on tavallista parempi ergonomia sekä tuki pidempiä pelisessioita silmällä pitäen. Pelituolit liikkuvat pääsääntöisesti 200€ hinnasta ylöspäin, mutta alle 200€ hintaankin näitä löytyy, halvimmillaan puhutaan noin 100€ hintaluokasta mikä on perushyvän toimistotuolin hinta.

Yksi pienempiä apureita, minkä hyödyllisyyden kunnolla havaitsin kun päätin kokeeksi ostaa moisen, on hiiren johdon pidikevarsi eli mouse bungee. Tämä pieni varsi laitetaan pöydälle hiirimaton eteen ja hiiren johto tuodaan tämän kautta. Hyötynä tässä on se, ettei johto enää sotkeudu muualle ja nopea hiirenliike ei enää jää siitä kiinni, että johto ei seuraisikaan mukana vaan olisi jossain jumissa.

Streamaajille löytyy läjäpäin omia lisälaitteitaan, tähän aiheeseen tulen myöhemmin paneutumaan tarkemmin. Tällä hetkellä itselläni on streamaukseen soveltuva kokoonpano työn alla ja teen tuosta koosteen kunhan saan kokoonpanon toimivaksi ja käytännössä testattua.

Näytön taustavalaistus on yksi mikä etenkin pimeässä huoneessa kannattaa ottaa huomioon. Tämä vähentää silmien rasitusta ja antaa samalla näyttöpäätteen kajaistuksen ohella vähän lisävaloa pelaamisympäristöön. Suosittu vaihtoehto on kiinnittää näytön taakse himmeähkösti hohtavaa LED-valonauhaa, joka heijastaa valon näytön takana olevaan seinään. Tällä saat pelipöydällesi myös hyvää lisäilmettä, eli jos olet laitehankintoja tehdessä kiinnittänyt huomiota estetiikkaan, kannattaa samaa väriteemaa pitää yllä tässäkin. Tämä voi kuulostaa osin turhamaiselle, niinkuin se onkin, mutta kun laitteistoon panostaa ja siitä alkaa olemaan ylpeä, kannattaa ylpeys kantaa aidosti rinta rottingilla loppuun asti.

 

Loppusanat

Tekstistä tuli vähän pidempi kuin aioinkaan ja paljon jäi vielä myöhemmälle kerrottavaa sekä tarkennettavaa. Tähän oikeastaan vähän kaipaisin lukijoiltakin apuja, eli laittakaa viestiä tai kommenttia sen suhteen mihin haluaisitte etenkin seuraavaksi keskityttävän tarkemmin. Kirjoittelen jatkossakin yleisesti tekniikasta ja muusta, mutta kun pelaaminen on itselläni lähellä sydäntä niin näitä pelaamiseen keskittyviä artikkeleita tulee myös välissä olemaan. Myös mikäli peliarvosteluille löytyy kiinnostusta, voin tällaisenkin jossain kohtaa koittaa kirjoittaa.

Tärkeänä huomiona nostaisin tähän vielä pelaamisesta ja pelaamisen kulttuurista pari sanaa. Pelaaminen on tarkoitettu miellyttäväksi vapaa-ajan viihteeksi joka on viime vuosina noussut kunnolla parrasvaloihin. Vaikka haaveissasi olisi päästä ammattilaistasolle pelaamaan tai nousta kuuluisaksi streamaajaksi, muista aina mistä on kyse eli hauskanpito. Valitettavan monesti tulet kohtaamaan niinsanotusti suolaisia peliyhteisöjä sekä pelaajia matkasi varrella, yksi itselle karmivimmista kokemuksista oli kun kokeilin MOBA:a nimeltään DOTA 2. Kyseinen peli on suuressa suosiossa ja päätin tutusta genreen sen kautta, sillä MOBA oli itselleni uusi tuttavuus peligenrenä ja tuohon aikaan suuressa nosteessa. Ensimmäisen pelini aikana alkoi pelinsisäinen chat täyttymään viesteistä "Feeder" ja monesti näihin oli yhdistettynä myös pelinsisäinen nimimerkkini. Termi oli itselleni täysin outo ja koitin kysellä chatissa että mistä on kyse ja mitä teen väärin. Vastauksena oli vain että minä feedaan ("You feed" ja "You're a feeder") eikä mitään sen tarkempaa selitystä. Vasta ottelun jälkeen kuulin yhdeltä kaverilta mistä oli kyse, eli syöksyin liian innokkaasti kuolemaan taisteluun, joka nosti vastustajan hahmon leveliä suhteessa muita nopeammin koska tämä sai jokaisesta minun tappamisesta kokemuspisteitä (experience points) huomattavan määrän. Kukaan pelissä ei siis vaivautunut kertomaan mistä on kyse ja neuvomaan vaikka pelaajatasoni oli 1 eli alin mitä voi olla, tämän sijaan yhteisö keskittyi syyllistämiseeni, myös vastustajan joukkueen puolelta vaikka tästä oli heille etua.

Ole siis ystävällinen muulle peliyhteisölle ja pidä hauskaa, tai kuten tämä monesti peleissä chattiin lyhennetään GL;HF eli Good Luck, Have Fun! Muista myös kiittää hyvästä pelistä GG eli Good Game ja älä lähde trollien mukaan äläkä syytä omista virheistä muita. Ehkäpä teen tästä pelaamisen etiikasta ja käytöstavoista myös oman artikkelinsa, paljon olisi tästäkin puolesta kerrottavaa :D

 

Frägien perässä,

Elektronikkari

 

*Kiitos lukijalle tarkkasilmäisyydestä, korjattu oikea näppäinyhdistelmä