Vol 1 ja Vol 2 ja Vol 3

Otetaampa pitkästä aikaa taas termejä tutuksi.

Hardware

Tällä tarkoitetaan ns. rautapuolta, eli fyysisiä osia ja komponentteja mitä tietokoneesta tai muusta laitteesta löytyy. Yleensä näillä osilla on hyvin ennalta määritellyt käyttötarkoitukset, mutta toisinaan näistä voidaan lainata toimivuutta toisaalle. Esimerkiksi näytönohjaimen laskentatehoja voidaan tarvittaessa hyödyntää muuhunkin laskentaan kuin vain graafisen mallinnuksen toteutukseen. Tämä vaatii aina omaa osaamistaan sekä rajapintaa, eli ihan tosta noin vain ei tehoja saa siirrettyä toisaalle. Samaan tapaan RAM-muistia ja tallennusmuistia voidaan käyttää ristiin, esimerkiksi Windows järjestelmissä käytetään aktiivisesti vähemmän akuutille RAM-muistiin kuuluvalle tiedolle kovalevyllä sijaitsevaa pagefile.sys tiedostoa, tämä toimii vähän niinkuin RAM-muistin varastohyllynä josta asiat saadaan nopeasti työpöydälle.

Software

Software tarkoittaa softaa eli ohjelmistoja, joilla hyödynnetään rautapuolen ominaisuuksia ja tehoja. Softa koostuu koodeista, joilla kutsutaan eri toimintoja tietokoneen raudasta. Käyttöjärjestelmä itsessään on ohjelmisto, joka mahdollistaa yleensä varsin helpon käyttöliittymän käyttäjälle hyödyntää tietokoneen rautaa ohjelmien kautta. Tietokone periaatteessa toimii ilman softaa, mutta tällöin tietokone joko päätyy ilmoittamaan virheilmoitusta tai ei tee yhtään mitään. Softaa siis tarvitaan siihen, että määritellään mitä halutaan raudan tekevän.

Ajuri eli driver

Koska komponenteille on paljon erilaisia arkkitehtuureja sekä valmistajia, on raudan hyödyntämiseksi tehty ajureita. Ajuri on siis ohjelmisto, joka toimii rajapintana käytettävien ohjelmien ja raudan välissä. Näissä siis hyödynnetään enemmän tai vähemmän standardinmaisia kutsutoimintoja (esimerkiksi tulostimelle käsky tulostaa tietty tiedosto), jonka jälkeen ajuri määrittelee komennon itsessään laitteelle eli miten tieto siirretään ohjelmasta laitteelle ja mitä sillä tiedolla tarkalleen ottaen halutaan laitteen tai komponentin tekevän.

Rekisteri eli registry

Rekisteri koostuu Windows käyttöjärjestelmillä käytetyistä asetuksista ja määrityksistä laite ja ohjelmistokohtaisesti. Rekisteriä käytetään siis silloin, kun annetaan Windowsille käytännössä mikä tahansa komento tehdä jotain. Esimerkiksi käynnistymisen yhteydessä aukeaville ohjelmille löytyy sekä laitekohtainen että käyttäjätilikohtaiset määritykset rekisteristä, näissä löytyy hienosäätönä monesti määritteet että avataanko ohjelma suoraan näytölle näkyville vai avataanko se "piilotettuna" tehtäväpalkkiin. Samaan tapaan mitä tahansa laiteajuria tai ohjelmaa kutsuttaessa rekisteristä tarkistetaan mistä tieto löytyy ja millä määritteillä se ajetaan.

DLL-tiedostot

DLL tiedostot eli Dynamic Link Libraryt ovat kokoelmia koodista, joita eri ohjelmat voivat hyödyntää. Näiden avulla siis vältetään se, että jokaista ohjelmaa varten tarvitsisi koodata kaikki samat tiedot uusiksi ja näin saadaan kutistettua työn määrää ja ohjelman kokoa. Samaa DLL tiedostoa voi käyttää yhtäaikaa moni eri ohjelma ja sitä ei ole pakko aina kokonaisuudessaan ladata auki, vaan sieltä voi kutsua vain tarvittua osaa käyttöön. DLL tiedostot siis muistuttavat olemukseltaan vähän rekisteriä, mutta käyttötapa eroaa kuitenkin radikaalisti. Rekisteri keskittyy enemmän laajempiin kokonaisuuksiin ohjelmien käynnistämisiin ja vastaavaan liittyen, DLL tiedostoissa on koostettuna taas pienempiä osasia ohjelmien tarvitsemista koodeista ja tiedoista.

 

Termien käsittäjä,

Elektronikkari

Edit // Huomasimpa että laskuopissani tuli virhe ja unohdin tehneeni Vol 3 osion jo. Korjattu artikkelin nimi ja lisätty linkki kolmoseen