Tämä on käytännön esimerkki siitä, mitä kaikkia haasteita voi ilmetä laajakaistan käyttöön otossa.

Lähtötilanne

Kaverini tilasi uuden VDSL2 yhteyden ja lupasin hänelle vanhan modeemini (ZyXEL VMG3926) käyttöön, sillä hyllyssä odotti uudempi käyttöönottoaan. Kaverilla oli entuudestaan ZyXEL NBG-418N v2 mallin reititin, minkä mietin jo valmiiksi olevan hyvä lisä, sillä asunto on 70-luvulla valmistunut eli tiesin puhelinpistokkeen löytyvän eteisestä, mistä yhteys tarvitsee saada viedyksi olohuoneeseen, mielellään langattomasti ettei välikaapelia tarvitse erikseen ruveta kouruilla piilottamaan oven karmeihin ja seinänä vierustoille.

Ensimmäinen haaste

Operaattori kytki yhteyden käyttöön sovittuna päivänä ja tänä samana iltana menin modeemin kanssa kaverille. Olin päivällä aiemmin palauttanut modeemin tehdasasetuksille ja tehnyt sinne langattoman verkon säädöt kaveria varten valmiiksi. Kytkennän piti siis olla läpihuutojuttu.

Ensimmäinen ongelma ilmeni siinä kohtaa kun kytkin modeemin seinään. Modeemi ei lähtenyt etsimään lainkaan DSL-linjaa eli käytännössä vaikutti, ettei puhelinpistokkeesta tule mitään signaalia. Tähän en suorilta kuitenkaan uskonut, eli kytkennästä ei lähdetty reklamoimaan operaattorille vaan ensin aloitettiin sisäverkon osuuden tarkistus.

Koska kyseinen VMG3926 modeemi toimii kolmella eri sisääntulevalla yhteystekniikalla, päätin aloittaa rajaamisen tästä ja poistin kahden ylimääräisen (WAN ja ADSL) tekniikan profiilit laitteesta. Uudelleenkäynnistyksen myötä modeemi ei kuitenkaan lähtenyt kättelemään linjaa, vaan modeemin hallinta sanoi linjan olevan mykkä. Käytin vielä puhelinpistokkeen irti  ja takaisin ja kas, modeemi löysi kuin löysikin linjan mitä lähti neuvottelemaan auki keskuksen kanssa.

Linjan tahdistumiseen meni hetki, mutta lopulta yhteys löytyi ja modeemin hallinnan mukaan vielä varsin hyvillä arvoilla. Modeemin paikallishallinnan mukaan linja voisia toimia nopeamminkin kuin mitä operaattorin tarjoama yhteys on nopeudeltaan. Tämä on aina positiivista, sillä silloin linja ei yritä toimia liian nopeasti ja yhteys toimii yleensä vakaammin.

Toinen haaste

Nyt kun yhteys oli lopulta auki, ajattelin että pienemmän Zyxelin kytkentä langattomaksi reitittimeksi ja tukiasemaksi olisi helppo ja nopea asennus. Kuinka väärässä olinkaan...

Kytkin pienen reitittimen modeemiin verkkojohdolla ja tämän jälkeen pieneen Zyxeliin vielä puhelimen langattomasti. Pikku-Zyxel tarjosi paikallishallinan kautta verkon ylitse tapahtuvan firmwaren päivityksen, jonka päätin suorittaa ensimmäisenä. Tämä meni vielä hyvin.

Seuraavaksi oli vuorossa tehdä reitittimestä langaton jatke jo luotuun modeemin verkkoon. Asetuksista löytyi kohtuu nopeasti kohta, jonka kautta tämän sai vaihdettua ja pistin muutoksen tapahtumaan. Tämän jälkeen reititin käynnistyi uudelleen eikä enää vastannut paikallishallinnan IP-osoitteeseen. Alkuperäinen hallinta IP oli 192.168.1.1 ja asetusmuutoksen yhteydessä tuli ilmoitus että jatkossa tämä toimii 192.168.1.2 osoitteessa. Kumpikaan osoitteista ei siis vastannut edes pingaukseen. Ainoastaan johdollinen yhteys onnistui Pikku-Zyxelin läpi, mutta langattomasti tuo ei toiminut kun verkkojohdon irti. Uudelleenkäynnistyksestä ei ollut apua.

Resetoin Pikku-Zyxelin ja koitin uudestaan saman säädön. Lopputulos oli yhtä lohduton. Tämän jälkeen tarkistin VMG3926 modeemin paikallishallinnasta ettei tuon Pikku-Zyxelin paikallishallinnan IP ole ristiriidassa minkään jo kytketyn laitteen IP:n kanssa, ei ollut sillä VMG3926 jakoi sisäverkon IP:t 192.168.10.X muodossa.

Päätin minimoida muuttujia ja irroitin Pikku-Zyxelin isoveljestään ja resetoin pikkuisen jälleen tehdasasetuksille. Tämän jälkeen paikallishallinnan kautta uudelleen tuo sama asetusmuutos ja nyt kaikki toimikin. Ohjekirjassakaan ei ollut mainintaa tuosta, että laite ei saa olla yhdistettynä WAN-portin kautta yhteyttä jakavaan modeemiin/reitittimeen.

Nyt pääsin valitsemaan jatkettavan langattoman verkon ja testaamaan toteutuvan nopeuden. Nopeus oli kunnossa joten siirsimme Pikku-Zyxelin oikealle paikalleen olohuoneeseen. Täällä tein vielä nopeustestiä kun yhtäkkiä nettiyhteys ei enää tominutkaan. Käynnistelin Pikku-Zyxeliä uudelleen tuloksetta. Paluu eteiseen VMG:n luokse ja huolestuttava näky odotti siellä; Mikään laitteen LED-merkkivaloista ei palanut, ei edes virta.

Kolmas haaste

VMG oli siis mykistynyt. Ensimmäisenä koitin käyttää virtajohtoa irti ja näpytellä laitetta käyntiin ja pois virtanapin kautta. Ei mitään vaikutusta. Otin kaikki johdot irti ja uusi yritys, lopputulos oli yhtä laiha. Pistin johdot normaalisti paikoilleen ja päätin koittaa resetoida laitteen, jos vaikka ohjelmisto olisi jumittanut pahemman kerran eikä siksi laitteen valotkaan palaneet. Annoin laitteelle ensin käynnistymisaikaa arviolta sen verran kuin se normaalisti vaatisi, tämän jälkeen painoin Reset-painikkeen pohjaan ja laskin mielessäni viiteentoista. Valot pysyivät pimeinä.

Otimme laitteesta virtajohdon irti ja lähdimme viiden minuutin happihypylle ulos. Kaikki oli alkanut näyttämään hyvälle, mutta sitten tämä!

Palasimme sisään, kytkin virtajohdon ja varmistin että virtapainike on ON asennossa. Ei mitään elonmerkkejä. Kokeilin vielä johtojen irtikäytöt ja muut läpi, vaikka tässä kohtaa olinkin jo henkisesti luovuttanut laitteen osalta. Nuuhkin ja kuuntelin sekä muuntajan että modeemin. Kummassakaan ei haissut kärähtänyt eikä kuulunut siritystä tai muuta. Laite oli siis vain tullut tiensä päähän. Ikää laitteella toki oli jo 3-4 vuotta, eli takuuaika oli reilusti ylitetty ja laite muutenkin luotettavan käyttöiän ylittänyt.

Neuvoin kaverille minkälaisen laitteen kävisi seuraavana päivänä ostamassa ja että toimittaa samalla tuon rikkoutuneen yksilön myymälään SER-jätteeksi eli elektroniikkaromuksi.

Neljäs haaste

Seuraavana päivänä kaveri kävi ostamassa uuden modeemin. Aikataulullisten haasteiden vuoksi oli vasta iltamyöhä jälleen kun oli aika uudelle yritykselle. Koska kello oli jo niin paljon, päätimme koittaa Whatsapp-viestein tuota kytkentää ja modeemin WLAN asetusten säätöä kuntoon, ajomatka välillämme oli kuitenkin sen verran pitkä.

Viestittelimme tunnin verran, aluksi käytiin kytkennät läpi ja saatiin modeemi alkuperäisasetuksilla nousemaan verkkoon. Tämän jälkeen lähdin opastamaan kaveria laitteen paikallishallintaan ja säätämään langatonta verkkoa. Onneksi laitteen hallinta oli itselleni tuttu, sillä olin vastaavalla laitteella edellisenä päivänä korvannut tuon VMG3926 modeemin sisäverkosta hoitamasta reitittimen virkaa.

Vaihdoimme uuteen sekä 2,4GHz taajuudella toimivalle että 5GHz taajuudella toimivalle langattomalle verkolle omat asetukset, välissä kaveri laittoi kuvia tietokoneen ruudusta jossa laitteen paikallishallinta oli auki ja näiden pohjalta neuvoin mitä tehdä. Tämän jälkeen ohjasin kaverin Pikku-Zyxelin luokse ja varmistamaan uudellenkäynnistyksen jälkeen että toimivuus on siellä kunnossa.

Vihdoin molemmat laitteet olivat verkossa ja toimivat yhtenäisellä sisäverkolla!

Loppusanat

Tämä tarina on tosi ja kertoja elää. Kirjoitin tämän kokemuksen opiksi muille, eli joskus vain asiat eivät mene niinkuin pitäisi. Tällöin ei tule luovuttaa, vaan jos kohtaat ongelman joka ei tarjoa selkeää tarttumapintaa mistä lähteä sitä ratkaisemaan, vaihda muuttujia. Niinkuin toisen haasteen kohdalla itsekin tein, poistin tilanteen kannalta tarpeettoman johdon ja yritin uudelleen. Joskus epälooginenkin muuttuja saattaa olla ratkaisevassa asemassa.

Kun sisäverkkoa rakentaa langattomasti, kannattaa varmistaa jokaisessa kohdassa toimivuus ensin laitteen vierestä ja tämän jälkeen laitteen loppusijoituspaikan luota. Tällä saat dataa toimivuudesta ja voit samalla myös tehdä vielä muutoksia ennen kuin lyöt asennuksen valmiiksi. Muutoksia on kuitenkin siinä kohtaa vielä helppo tehdä, kun TV-taso on irti seinästä ja muuta, kun huonekalut ovat asetettu takaisin paikoilleen on muutoksien teko huomattavasti vaivalloisempaa.

 

Vaikeuksien kautta voittoon,

Elektronikkari