Artikkelin pohjaidea nojaa tosielämän tilanteeseen, jossa eteen tuli tarve päästä nopeasti tekemään alustava nauhoitus studiota varten. Kyseessä on siis pohdinta eri vaihtoehtojen välillä, miten ja missä tämän nauhoituksen saisi onnistumaan parhaiten. Kyseinen tapahtuma tuli yllättäen ja nopealla aikataululla vastaan, eli isommille investoinneille saatika säädöille ei jäänyt aikaa.

Lähtötilanne

Akustinen kitara ja laulu olisi vähintään tarkoitus saada nauhalle. Rumpuraita taustalla ja aikalailla lennosta soitetut bassoraidat optiona. Lopputuotoksen ei tarvitse olla mitenkään erityisen hyvälaatuinen, mutta ihan kännykän mikillä tallennettu versio ei kuitenkaan ole riittävä.

Laitteisto

Koska kotiolosuhteissa toteutettava nauhoitus ei tällä hetkellä ole mahdollinen, on nauhoitus toteutettava tälle varatussa tilassa. Kotona käytössäni oleva laitteisto olisi hyvä, mutta sen mobilisoiminen ei ole helppoa saatika miellyttävää, joten selvitettäväksi tuli muut vaihtoehdot mitä voisi käyttää. Soittotilassa riittää äänen nauhalle saaminen, eli jälkikäsittely on toteutettavissa kotioloissa. Investoinnit uusiin laitteistoihin eivät tässä kohtaa myöskään ole mahdollisia, eli niillä on pärjättävä mitä löytyy ja saa lainattua.

Omassa käytössä löytyy puhelin ja tabletti jotka molemmat tarvitsisivat DAC-muuntimen (Digital-to-Analog Converter), jota ei vielä löydy, joten tämä on poissuljettu. Paikan päällä olisi tietokone, mutta tämä on vanha Windows XP kone, joten teho ja luotettavuus ei ole riittävät tässä. Itsellä löytyy vanhempi läppäri ja vaimolla on uudempi, tässä on yksi potentiaalinen vaihtoehto. Työpöydällä löytyy itseltä myös Raspberry Pi 2 Model B -tietokone jossa on Behringer U-Control UCA222 -äänikortti, tämä olisi myös mahdollisesti hyödynnettävissä, ongelmaksi jää vain näytön HDMI-liittämisen vaatimus sekä mahdollinen latenssi mikä muodostuu mahdollisesti vähän turhan hitaasta muistikortista ja käyttöjärjestelmän vajaasta optimoinnista.

Yhtenä vaihtoehtona nousi vielä nauhoitettavan henkilön hallusta löytyvä näytön sisään rakennettu tietokone. Liikuteltavuus tällä on lähes yhtä helppoa kuin läppärillä ja tehojakin on kohtalaisesti.

Varmuuteen nojaten päätökseksi tuli ottaa näyttöön rakennettu tietokone sekä vaimon läppäri molemmat sekä laadukkaan äänen takaamiseksi työpöytäkoneen Steinberg CI1 äänikortti. Ohjelmat ja ajurit on noudettavissa netistä, jonka saa kännykästä jaettua tietokoneelle USB-kaapelilla.

Alkuasennus

Ensimmäisenä vaihtoehtona koitin vaimon läppärin saada käyttöönotettua. Tätä ei oltu hetkeen käytetty ja Windows päätti alkaa lataamaan pakotettuna päivityksiä, jotka tukottivat koneen sekä internetin käytön pahasti. Tätä odotellessa nautittiin kahvit, mutta koska edistyminen oli 15% tänä aikana, päädyttiin suunnitelmaan B.

Toisella tietokoneella oli päivitykset ajan tasalla, joten äänikortin ajurien sekä Audacityn lataaminen kävi nopeasti. Näiden asennus kävi sutjakkaasti ja tämän jälkeen pääsikin tekemään äänilinjojen kytkennät.

Nauhoitettavaksi päätyi tällä erää vain laulu ja kitara, joten molemmat sai kytkettyä suoraan CI1:n sisääntuloihin rinnakkain ja tästä tein vielä läpiviennin äänipöytään joka oli kytketty PA-kaiuttimiin. Tällä saatiin livemonitorointi hoidettua samalla kun tietokoneella kaapattiin välissä äänisignaali talteen.

Nauhoitus

Nauhoittaminen kävi kivuttomasti, sillä nauhoitettava henkilö on kokenut muusikko vaikkei tätä leipätyökseen tee. Ensin hain nopeasti tasot äänentoistosta siten, ettei ääni puskenut yli vaan pysyi mittareissa. Tämän jälkeen nauhoitus päälle Audacitystä ja merkki artistiille että antaa palaa. Kun biisi oli valmis, otin tiedostonimeen kappaleen työnimen ja tallensin, tämän jälkeen seuraavaa nauhalle.

Kaikki 11 kappaletta vedettiin aikalailla putkeen nauhalle ja koko aikana vain kolmesti jouduttiin aloittamaan kappaleen nauhoittaminen uusiksi soittovirheen vuoksi. Kun kaikki kappaleet oli nahoitettu, otettiin lopuksi vielä kolme ensimmäistä uudelleen talteen, sillä lauluääni oli session aikana sen verran auennut enemmän että alkupään nauhoituksiin verrattuna oli huomattava ero äänen käytössä verrattuna loppupään taltiointeihin.

Välissä tein äänentason ja laadun testauksen toisella äänentoistolla varmuuden vuoksi. Tämä sen johdosta, että saa varmistettua että nauhoitettu ääni on riittävällä voimakkuudella ja laadulla tallessa. Käytössä ollut PA-järjestelmä on todella laadukas, mutta tämän käyttö voi osaltaan vääristää lopullista totuutta, eli kannattaa tasot testata halvemmalla perustasoisella äänentoistolla välissä laatu. Itse kytkin tietokoneen sisäisen äänikortin kautta kuluneen 3,5mm audiokaapelin 8€ maksaneeseen Bluetooth-kaiuttimeen kiinni ja tällä totesin äänen olevan hyvä myös huonompaa laitteistoa käyttäessä.

Lopputyöt

Kun kappaleet oli nauhoitettu, siirsin USB-kaapelilla projektin tiedostot koneelta kännykälle. Tämän jälkeen pakkasimme tavarat ja poistuimme omille teillemme. Kotona siirsin tiedostot kännykästä tietokoneelle ja aloitin jälkityöstön.

Nauhoitukset oli stereoraitoina, eli vasemmassa kaiuttimessa soi kitara ja oikeassa laulu. Ensimmäisenä ajoin kompressorin raidat kompressorin läpi jonka perään tein vielä alle 100MHz taajuuksille leikkauksen huminan poistamiseksi. Tämän jälkeen leikkasin ylimääräiset tyhjät pois raitojen aluista ja lopuista. Lopuksi vielä eriytin audiokanavat omiksi linjoikseen monoksi ja tallensin wav-tiedostoiksi, jotta voin ajaa pienet efektit raidoille toisella sovelluksella.

Avasin Cubase 5 ohjelmiston ja hain ensimmäisellä kappaleella sopivat efektit ja säädöt molemmille raidoille. Kitaralle laitoin kaappimallinnuksen jotta ääneen tulee vähän elävyyttä ja rosoa, tämän lisäksi laitoin hiven kaikua. Lauluraidalle laitoin vähän kaikua lisää, alla oli jo nauhoituksen aikana tehosteena käytetystä pedaalista pientä kaikua tietyissä kohdissa käytettynä.

Tämän jälkeen tallensin ensimmäisen raidan mp3-tiedostoksi ja samoja efektejä käyttäen tein saman sarjatyönä lopuille raidoille. Lopputulos on yllättävänkin hyvä ollakseen näinkin nopeasti toteutettu amatöörilaitteistolla. Valitettavasti vielä en voi jakaa ääninäytettä lopputuloksesta, mutta tulen tekemään tämän heti jos/kun mahdollista.

Ääntä käsitellessä käytin rinnakkain M-Audio BX5 D2 studiomonitoreja sekä Skullcandyn G.I kuulokkeilla. Jos kyseessä olisi vakavampi nauhoitus, olisin käyttänyt vielä toisia kuulokkeita (Motörheadphones Motörizer) laaja-alaisemman äänenlaadun vertailun vuoksi. G.I kuulokkeet ovat enemmän kuluttajahenkiset, eli näissä on bassotoisto tehostettu, siinä missä Motörizer kuulokkeiden äänen tasot ovat keskenään tasaiset.

Jäljellä on vielä bassoraitojen suunnittelu sekä nauhoitus ja midi-koskettimilla alustavien rumpuraitojen työstäminen. Myös toisen kitaran nauhoittaminen ja kappaleiden rakenteiden pieni muokkailu kiinnostaisi, mutta tässä kohtaa tämä todennäköisesti olisi turhaa työtä, sillä kappaleet on tarkoitus vielä hioa loppuun ennen lopullista virallista studionauhoitusta.

Loppusanat

Jälleen kerran varasuunnitelman miettiminen kannatti. Aina kun pitää jokin asia toteuttaa nopealla suunnittelulla, kannattaa miettiä useampi vaihtoehto saman tien valmiiksi ja olla valmis lennosta vaihtamaan suunnitelmaa jos alkuperäinen suunnitelma ei syystä tai toisesta toimikkaan. Myös ennakolla mahdollisimman pitkälle tehty suunnitteleminen ja muuttujien huomioiminen helpottaa. Kannattaa suunnitellessa miettiä, mitä tulee olla toiminnassa jotta minkäkin liikkuvan osan saa suunnitelmasta toteutettua ja kriittisimpiin kohtiin kannattaa ottaa aina varasuunnitelma käsille.

Ääntä käsitellessä kannattaa tasoja ja äänenlaatua vertailla useammilla eri kaiuttimilla ja kuulokkeilla. Päätyöhön kannattaa olla laadukkaammat studiotointaan suunnitellut äänilaitteet käytössä, mutta rinnalla kannattaa pitää keskivertoja kuluttajapuolen laitteita, sillä näillä voit mallintaa miltä lopullinen ääni kuulostaa kun käytössä ei ole ammattilaisemmat äänentoistolaitteet. Myös siis kotiteatterin kautta ja autossa kannattaa tehdä kuuntelukoe, sillä nämä ovat yleisiä järjestelmiä minkä kautta musiikkia toistetaan. Ammattitaidon ja osaamisen karttuessa voi ylimääräisiä vertailulaitteistoja karsia ja vähentää, mutta alkuun on parempi mitä useamman eri laitteiston kautta omaa kädenjälkeä kuuntelee.

 

Omasta kotistudiosta haaveillen,

Elektronikkari