Edellisen kirjoituksen jälkeen jäin miettimään nauhoittamisen mobilisoinnin optimointia, miten tämän saisi tuotua oikeasti nykyaikaiseksi ja Sniidun spesiaalina vielä mahdollisimman halvalla. Tässä artikkelissa kerron lopputuloksesta mikä on nyt työn alla sekä järkeilyt tämän osalta.

Mobiilius

Koska nauhoitushommia tulee tehtyä lähinnä satunnaisesti ja amatöörin tasolla, ei suuriin investointeihin ainakaan vielä ole perustetta. Tämän ohella myös järjestelmän helppo liikuteltavuus on suuressa roolissa, sillä edelliseen viitaten ei itselläni ole kiinteää mahdollisuutta ainakaan toistaiseksi studiotoiminnalle eli koko paketti on oltava helposti liikuteltavissa.

Tähän ratkaisuna on hyödyntää puhelinta (OnePlus 5T) taltiointiin tietokoneen sijaan. Puhelimen oma äänipiiri ei käytännössä koskaan ole kuitenkaan riittävä, eli puhelimeen on saatava erillinen äänikortti käyttöön paremman äänenlaadun vuoksi. Tähän päätin valjastaa aiemmin esitellyn Behringer U-Control UCA222 äänikortin, joka tällä hetkellä on hetken tuossa odotellut uutta käyttöä.

Jotta äänikortin saa kytketyksi puhelimen latausliittimenäkin toimivaan USB-väylään, tilasin Ebayn kautta Kiinasta OTG-kaapelin. OTG on lyhenne sanoista On-The-Go ja tämä ominaisuus esiteltiin puhelimille ensi kerran vuonna 2001. Tämän standardin avulla on mahdollista kytkeä "tavallinen" USB-laite kännykkään, halutessaan tällä voi siis kytkeä vaikka tietokoneen näppäimistön tai hiiren ja käyttää tätä puhelimen hallitsemiseen.

Liitännät

UCA222 äänikortissa äänen sisääntulo sekä ulostulo ovat RCA-liittimillä, minkä johdosta se ei suoraan ole käytettävissä useimpien musiikkipuolen äänilaitteiden kanssa. Mikrofoneissa pääsääntöisesti käytetään XLR-liittimiä ja soittimet ovat taas 6,3mm jack-liittimillä. Näitä liittimiä myös pääsääntöisesti käytetään miksereissä, mutta isommissa on myös RCA-liittimet käytössä. RCA-liitinten ohella UCA222 äänikortista löytyy myös 3,5mm jack-liitin esimerkiksi kuulokkeita varten.

Koska kyseessä on analoginen signaali, on liittimiä helppo muuttaa adaptereilla liitännästä toiseen. Tätä varten tilaukseen lähtee vielä läjä erilaisia liittimiä, millä saan tarvittaessa vietyä sekä tuotua ääntä RCA-liitinten kautta. Hankintalistalla on RCA-6,3mm jack stereo- sekä mono-adaptereita, 3,5mm jack-6,3mm jack adaptereita molemmin päin, 6,3mm jack-XLR adaptereita, jne. Tarkoituksena on siis kattaa mahdollisimman vähillä liitiin ketjuilla mahdollisimman monipuolisesti kaikki mahdolliset kytkentä kombinaatiot mitä eteen voi tulla. Liittimien peräkkäin asettaminen heikentää kaapattavaa signaalia laadultaan aina jokaisen eri kytkennän myötä, eli mitä vähemmän näitä vaihtoja on, sen parempi. Optimaalisinta äänenlaadun kannalta olisi katsoa jokaiseen mahdollisuuteen oma johtonsa jossa on kärjet suoraan sopivat, mutta tämä tarkoittaisi valtaisaa johtokasaa mitä pikäisi kantaa mukana, joten mobiiliuden nimissä olen valmis vähän uhraamaan tässä kohtaa.

Liittimet tulen tilaamaan todennäköisesti myös Ebayn kautta, ellei sitten paikallisesta elektroniikkaliikkeestä satu saamaan huokeaa hintaa näille. Koska äänikortti ei ole ammattitasoinen eikä toiminta muutenkaan tässä kohtaa, ei ole tarvetta lähteä vielä hifistelemään laadun kanssa. Tämä sopii paremmin kiinteille studioille ja ammattimaisempaan toimintaan.

Sovellukset

Kunhan saan OTG kaapelin postitse kotiin, alan testaamaan eri äänisovelluksia läpi. Koska puhelimen käyttöjärjestelmänä on Android, on ilmaisten sovellusten valikoima jo suuri. Pari sovellusta on tällä hetkellä ennakkosuosikkeina, mutta näistä sitten tarkemmin siinä kohtaa kun saan paketin valmiiksi.

Käytäntö

Käytännön tasolla toiminta tulee vaatimaan kohteesta äänentoiston. Mieluiten toki jos tarjolla on äänipöytä, eli esimerkiksi treenikämppä, mutta myös kotioloihin mobiili studio taipuu. Jälkimmäisessä tapauksessa voidaan käyttää monitorointiin mitä tahansa kaiuttimia missä on oma vahvistin, esimerkiksi perus tietokonekaiuttimet ovat tähän soveltuvat. Ääni otetaan joko soitin ja linja kerrallaan suoraan äänikortille talteen omiksi raidoikseen, tai vaihtoehtoisesti jos erillinen mikseri on käytössä niin tästä voi ottaa yhdelle raidalle talteen halutessaan kokonaisuudenkin.

Ensin mainittu raita kerrallaan nauhoittaminen tarjoaa paremman pohjan jälkikäsittelylle, sillä tällöin jokaista soitinta voi säätää omanaan miksauksessa. Kokonaisuutena nauhoittaessa on äänensäädöt tehtävä mikserin kautta sopivalle tasolle ja jälkikäsittely keskittyy vain pieneen äänentaajuuksien säätämiseen yms. Paremman lopputuloksen saa siis aikaiseksi kun nauhoittaa kaikki raidat erikseen, mutta tarvittaessa jälkimmäistä vaihtoehtoa voi käyttää jos esimerkiksi on tarkoituksena ottaa vain raakiletasoinen demo, jolla voi esitellä projektia vaikkapa studiolle ennakolta ennen kuin tehdään sopimus levyn nauhoituksesta.

Jälkimmäistä metodia myös ajattelin hyödyntää omassa bänditoiminnassa ihan jo soittamisen kehittymisen sekä biisiaihioiden taltioimiseen. Tällä hetkellä olen tuota tehnyt käyttäen puhelimen omaa mikrofonia, eli mobiililla studiolla tulee saamaan paremman laadun tähänkin.

 

Vyöpussukkaan studiota pakkaamassa,

Elektronikkari